Monday, April 18

Cantik Tak Cantik - Part 2

Satu hari, ibu saya ajak saya untuk pergi buat facial.. saya rasa sangat excited untuk mencuba bagaimana rasanya apabila wajah diurut, diwap, dan lain-lain..hihi.. seronok rasanya bila urutan dilakukan pada wajah saya.. maklumlah, saya masih budak hingusan pada masa itu.. jadi, pengalaman itu adalah pengalaman yang paling terbest la bagi saya…kakak kat kedai facial tu suggest pada saya untuk menggunakan produk keluaran Sri Cahaya.. maka ibu pun belikan lah untuk saya.. dengan harapan, wajah anaknya akan kembali ok…



Saya larat pakai produk tersebut untuk 3 bulan sahaja.. sebab ia seperti tidak menampakkan kesan yang positif pada wajah saya..selepas itu, saya behenti dan bertukar pula pada jenama keluaran Shadira… ibu agak membebel jugalah akan saya yang kerap bertukar produk wajah.. tetapi dalam masa yang sama, dia bersetuju untuk membeli produk wajah tersebut. Saya hanya bermula dengan mencuba pek percubaan. Kerana tidak tahu sejauh mana produk ini sesuai pada muka saya. Saya guna produk ini hanya sementara sahaja. Selang seminggu saya terus berhenti.. sangat pedih wajah saya bila saya sapu toner dan krim pada wajah .. mata saya juga pedih bila toner terkena pada sekeliling mata. Saya telah diberitahu oleh promoter tersebut supaya tidak menyapukan toner disekitar wajah.. saya ikut arahan..akan tetapi, mungkin kulit saya sudah nipis, maka sebab itu juga pedih terasa di mata meskipun sapuan tidak langsung terkena pada kawasan sekeliling mata. Dengan drastik, saya berhenti..


Setelah berhenti menggunakan produk yang agak menyiksakan saya, saya mencuba  produk Sendayu Tinggi.. promoter tersebut melihat wajah saya, dia mendapati bahawa ada kemungkinan saya ada resdung. Dia pun recommend saya untuk mencuba ambil pil untuk mengurangkan masalah resdung.. saya pun beli..dengan harapan cepat sembuh dari resdung.. wajah saya sedikit ok setelah mencuba produk tersebut..


Sampailah saya menyambung pengajian peringkat diploma… wajah saya masih sama..turun naik pun begitu juga.. kerisauan saya bertambah bila adanya presentation untuk setiap subjek yang saya ambil. Maka saya perlukan keyakinan untuk berdepan dengan orang.. saya cuba sedaya upaya mencari produk yang bersesuaian untuk kulit saya.. melihat wajah orang laian yang elok dan tidak bermasalah, saya jadi cemburu dan berfikir.. “kan bagus kalau saya ada wajah seperti dia”.. tidak mengapa..dugaan untuk saya..  pasti ada hikmah disebalik setiap yang allah turunkan kepada saya.. dan saya pasti, akan ada penawar untuk saya suatu hari nanti.. sampailah suatu hari saya berjalan di sebuah pasaraya, tiba-tiba datang seorang chinese pada saya dan beri saya name card dia.. dia kata dia ada saloon.. kalau saya datang, saya dapat perkhidmatan percuma.. saya seperti tidak percaya.. tapi dalam hati sangat berkeinginan untuk mencuba.. dengan tidak berfikir panjangnya, saya pun pergi ke saloon tersebut.. memang benar.. perkhidmatan yang diberikan adalah percuma.. saya hanya perlu memakai sabun yang dia beri dan datang buat facial dalam temujanji akan datang. Dalam 2 bulan lebih saya buat facial di saloon tersebut, saya dicadangkan untuk mencuba produk yang mereka gunakan. Saya pun dengan terpengaruhnya, beli la produk tersebut. Produk tersebut mahal.. mujur ada duit pinjaman.. saya guna untuk perelokkan semula wajah saya.. kesan agak positif tetapi agak memakan masa.. saya berhenti juga menggunakan produk muka tersebut kerana tidak sanggup untuk menampung kos yang agak tinggi..

Tidak cukup selepas itu, saya cuba lagi cari sesuatu produk yang bersesuaian dengan amsalah kulit saya.. saya try google di internet untuk mencari produk yang bersesuaian.. saya ada review dengan 1 produk ni.. wat review sikit.. berkenan pula nak cuba. Saya pun ajak ibu saya pergi ke kedai stokis yang berdekatan.. kakak kat kedai tu pun suggest dekat saya agar saya mencuba set yang berminyak dan minum gamat untuk pulihkan luka dalaman.. saya pun cuba.. tetapi tidak juga berjaya.. masih di takuk yang sama pembiakan jerawat saya… sedih =(







Setelah berhenti, saya cari produk lain pula.. kisahnya bila saya jalan-jalan di shopping complex, kawan saya cadangkan agar saya mencuba menggunakan produk ini. Bagus katanya.. saya kan mudah terpengaruh, maka saya pun beli.. saya guna cleanser, toner, moisturizer, sunblock cream dan compact powder.. saya cuba produk jenama Skin Food.. produk semulajadi katanya.. yelah… cuba sajalah kan… mana tahu nasib menyebelahi saya… agak lama juga saya bertahan..sehingga saya tamat pengajian diploma..


Habis-habis saja belajar, saya jadi cuba pula produk lain.. saya cuba produk Natasya.. pada mulanya macam ragu-ragu juga.. tetapi tawakal saja.. belum cuba belum tahu.. saya selalu berdoa agar wajah saya pulih.. 3 bulan setelah pakai set natasya, saya dapati ada perubahan positif pada wajah saya.. saya gembira.. walaupun jerawat masih juga tumbuh, ia masih dalam kawalan..  akan tetapi, masalah yang saya hadapai ialah resdung… memang benarlah orang kata, jika kita beri penawar bahagian luar, yang dalamnya masih luka.. hahaha.. bermadahan pula.. saya teringat pada seorang junior saya.. wajahnya lebih teruk dari saya.. kasihan saya melihatnya.. saya dapat rasa akan perasaannya.. satu hari saya jumpa, dia sudah boleh tersenyum dan yakin berdepan dengan orang sekeliling.. saya tanya padanya, apakah petua.. dia cakap dia berubat secara tradisional untuk sembuhkan resdung dan apabila resdung sembuh, jerawat akan surut.. saya pun cuba.. memang mujarab.. setelah beberapa kali saya berubat secara tradisional, wajah saya semakin ok.. saya sangat lega dan bersyukur..  dekat 2 tahun juga saya pakai produk Natasya tu.. produk itu recommended cume parut di wajah saya tidak hilang.. 

Pada 1 hari, saya baca 1 blog ni, blog Kak Lynna.. (review labels buy my family product) masa dia buat entri mengenai skin care yang dia pakai.. wallaweih ...saya sangat teruja untuk mencuba.. dengan rasa bersemangat saya emel pada kak Lynna dan deal untuk purchase 1 set skin care.. kawan saya ada juga yang menegah kerana tidak pasti sama ada produk tersebut sesuai untuk kulit saya atau tidak.. saya tetap tidak peduli.. bila barang dah sampai, saya cuba.. 3 bulan pertama, saya rasa wajah saya cerah.. 6 bulan berikutnya, kawan saya cakap yang parut diwajah saya sudah sedikit pudar.. owh terharunya.. semua orang tanya saya pakai produk apa.. dan saya pun beritahu yang saya beli online produk tu.. waktu itu, produk ini belum ade nama sendiri.. Cuma setelah hampir setahun saya guna, produk tersebut ada improvement dari segi brand and packaging.. saya sangat suka bila jerawat sudah tiada dan parut hampir pulih… oh tuhan…bersyukurnya saya… hampir 10 tahun wajah saya bersahabat dengan jerawat.. akhirnya saya temu jodoh untuk wajah saya.. Totally, saya sangat berpuas hati… 



Dan pada suatu hari, kekasih hati hadiahkan saya skin care ini.. memang menjadi idaman saya.. Cuma tunggu bila kerja nanti baru mampu beli.. dan saya rasa sangat berpuas hati.. wajah saya terasa sihat dan hampir sempurna pada mata saya..



** Gambar??...Insyaallah nanti saya cari dulu ye... bubbye =)

1 comment:

  1. try la makan suppliment..

    http://shaliciousforcatalyst.blogspot.com

    ReplyDelete