Saturday, April 16

Cantik Tak Cantik - Part 1

Entri ini adalah entri yang tiada kena mengena dengan emosi… bukan apa, kebanyakan entri-entri dalam blog ini berkisarkan tentang perasaan saya.. jadi untuk entri kali ini, mungkin ada kelainan sedikit… hari ini mood saya adalah ingin menulis cerita tentang kecantikan.. saya tidaklah terlalu cantik untuk bercerita mengenai kecantikan..tetapi ini adalah berdasarkan pengalaman.. jadi apalah salahnya jika saya kongsikan..betul tak.. (betul, betul, betul)…hihi.. Banyak sebenarnya produk wajah yang telah saya gunakan, akan tetapi, yang tersenarai dibawah adalah yang 'terbaik' bagi saya....hahaha.. Banyak jugalah saya berhabis untuk wajah saya.. Sehingga rasa ingin buat pembedahan plastik..*toing..hamboi...kayakah saya??? owh tidak.. Jadi, tataplah cerita saya yang tak seberapa best yah...

Alkisah bermula semasa saya berada dalam tingkatan 1. Masa tu saya terlalu taksub untuk mencuba produk pencuci wajah.. Wajah saya pada awalnya elok dan tidak ada sebarang jerawat.. Bila saya tengok kawan-kawan saya guna produk pencuci wajah, saya pun rasa ingin mencuba.. dan saya pula jenis mudah terpengaruh dengan kawan-kawan yang kata produk ini dan itu bagus…mungkin itu bagus pada kulit dia dan belum tentu bagus pada kulit saya.. dengan rasa ‘excited’nya, saya pun pergi beli pencuci wajah tersebut..dengan menggunakan duit saku sekolah yang saya kumpul.. dan diluar pengetahuan ibu saya.. selepas selang 2 minggu saya guna produk tersebut, wajah saya mula naik berjerawat.. mula-mula 1 atau 2 biji saja.. tetapi setelah masuk sebulan, semakin banyak..saya semakin tidak keruan dan bila pandang wajah dicermin, rasa macam nak menangis.. lalu saya terus berhenti dari menggunakan produk tersebut dengan drastik.. dan lepas tu, bertambah pembiakan di wajah saya dengan banyak dan jayanya..


Selepas gagal dengan percubaan produk pencuci wajah yang pertama, saya tukar pula ke jenama lain..dengan harapan, formula susu kambing yang terkandung di dalam produk ini akan membantu saya memulihkan jerawat…tetapi tidak.. jerawat masih kekal maintain berpeleseran di seluruh wajah saya…



Selepas kegagalan percubaan produk tersebut, saya tukar ke jenama yang lain pula.. saya tidak berputus asa.. saya tukar kepada produk yang menawarkan bukan sekadar pencuci wajah malah disertakan sekali dengan toner dan pelembab.. dengan harapan ia akan dapat membantu… tatapi tidak juga.. tahap keyakinan diri untuk berdepan dengan orang sekeliling agak merundum..


Dalam setahun lebih selepas itu, ibu saya mula membebel dan bawa saya ke klinik.. semasa di klinik, segala jerawat yang ada di wajah saya dipicit oleh doktor dengan menggunakan jarum suntikan.. saya rasa mahu menangis menjerit-jerit masa tu.. sakitnya hanya tuhan saja yang tahu.. wajah saya jadi merah.. ibu saya rasa sedikit terkilan bila doktor buat wajah saya jadi sakit.. semua orang pandang saya bila saya keluar daripada bilik doktor.. saya menangis kerana malu dan sakit… ubat yang doktor beri juga tidak berapa membantu.. dan ayah saya pula take over..dia bawa saya ke farmasi.. doktor farmasi beri saya krim sapu dan pencuci.. Alhamdulillah.. jerawat berkurang..tetapi parut pula banyak di wajah saya.. [Menangissss….huwaaaaaaaa….sob sob sob…] ----> Maaf ya, gambar tiada...doktor kata P&C


Semasa saya berada di tingkatan 4, ibu saya cadangkan pula saya guna satu produk.. kebetulan saya dapat masuk sekolah berasrama pada masa itu.. jadi dia belikan saya satu produk ni, kawan dia yang recommend pada dia.. dengan harapan wajah saya kembali elok.. akan tetapi..wajah saya jadi seperti udang kena panggang atas bara api… bila saya gelak, wajah saya akan jadi merah.. bila saya malu-malu wajah saya akan jadi merah, bila saya terkena pancaran matahari, wajah saya juga akan jadi merah.. masa itu saya mengadu pada ibu tentang kesan produk tersebut ke atas wajah saya… dan ibu kasihan melihat wajah saya. Dia menyuruh saya berhenti dari terus memakai produk tersebut..

(Maaf, hanya sabun saja saya berjaya Google..toner dan krim tidak dijumpai)

Selepas saya berhenti menggunakan produk yang dicadangkan oleh ibu saya, saya mencuba pula produk jenama Safi.. oleh kerana saya dah lali dengan jerawat melata di bahagian wajah saya..saya sudah rasa kebal wajah.. safi tidak merubah apa-apa.. tetapi ok dari segi mencerahkan.. produk tersebut mencerahkan sedikit wajah saya.. dan saya teruskan dengan menggunakan produk tersebut sehingga saya tamat sekolah.. 




bersambung lagi...

No comments:

Post a Comment